Bowling
Bowling je sport, který i v Česku za poslední roky zachvátil všechny generace. Lákadlem je často zdánlivá jednoduchost. Hodit bowlingovou kouli, která se kutálí po hladké dráze téměř sama, to nemůže byt nic složitého. Ale jen na první pohled. Hodit ji správně – tak aby přesně zasáhla cíl, to vyžaduje přesnost i cit. Hráči, kteří bowling aktivně hrají, o tom určitě vědí své.
Pravidla Bowlingu
Definice hry |
hra v bowlingu se stává z deseti částí. Hráč hraje v každé části, až na desátou, dva hody. Pokud jsou prvním hodem poraženy všechny kuželky, druhý hod neháže. V desáté části hraje hráč tři hody, v případě, že je započítán (docílen) strike nebo spare, pouze dva hody. Všechny části hry musí být u každého hráče u bowlingu provedeny podle pravidel. Hod je proveden, pokud hráčova koule protne hraniční čáru hracího území. Hod musí být proveden osobně a manuálně. |
---|---|
Způsob počítání |
počet shozených kuželek u hráčova prvního hodu je označen v malém čtverci v horním levém rohu této části a počet shozených kuželek u hráčova druhého hodu je označen v pravém horním rohu. Pokud není při druhém hodu v části shozena žádná ze stojících kuželek, bude počet označen (-). Počítání pro oba hody v části bude zaznamenáno okamžitě. |
Strike |
strike je proveden, pokud je shozena celá sada kuželek při prvním hodu v části. To je označeno (X) v malém levém horním čtverci v části. Počítání pro jeden strike je 10 plus počet kuželek shozených v následujících dvou hodech. |
Double |
dva po sobě jdoucí striky jsou double. Počítá se pro první strike 20 plus počet kuželek sražených v první následující části po druhém striku. |
Triple |
tři po sobě jdoucí striky jsou triple. Počítá se pro první strike 30. K dosažení na koulení maximálních 300 bodů musí hráč nakoulet 12 striků za sebou. |
Spare |
spare je počítáno, pokud neporažené kuželky po prvním hodu v části jsou při druhém hodu v téže části doraženy. Značí se (/) v malém čtverci v pravém horním rohu části. Počítání pro spare je 10 plus počet kuželek shozených při hráčově následujícím hodu. |
Pořadí pro koulení |
pořadí, ve kterém hráči družstva nastupují ke hře, je dáno pořadím hráčů uvedeným na sestavě družstva. |
---|---|
Přerušená hra |
oficiální delegát turnaje, není-li přítomen, pak rozhodčí (pořadatel), může schválit přesunutí soutěžních her a sérií na ostatní dráhy, pokud zařízení na některých drahách selže a ohrozí průběh soutěže. |
Legálně poražené kuželky
|
za legálně poražené kuželky se považují:
|
všechny takto poražené kuželky musí být odstraněny před dalším hodem. | |
Nelegálně poražené kuželky |
výsledek docílený poražením kuželek se nezaznamená v případě, že:
|
ve výše uvedených případech má hráč právo k dodatečnému hodu (opakování) v části. Kuželka a kuželky nelegálně poražené musí být postaveny na původní místa. | |
Nelegálně poražené kuželky
|
výsledek docílený poražením kuželek se nezaznamenává v případě, že:
|
v tomto případě nemá hráč právo k dodatečnému hodu (opakování) v části. Do záznamu hodu se zapíše písmeno “F”. Nastane-li tato skutečnost při prvním hodu v části, odehraje hráč druhý hod do plné sady kuželek. | |
Nesprávná sada kuželek |
pokud při koulení do plných nebo dorážky, je zjištěno ihned po hodu, že jedna nebo více kuželek jsou špatně postaveny, ale neporaženy, hod a výsledek shození kuželek se počítá. Je odpovědností každého hráče, aby zkontroloval při hodu, zda kuželky stojí správně. Bude-li hráč trvat na tom, že jedna nebo více kuželek nestojí v řádku, budou znovu postaveny před hodem koule, jinak je postavení považováno za akceptovatelné. |
Odskočení kuželek |
kuželky odskočené a stojící na dráze musí být počítány jako stojící a nepovažují se za poražené. |
Náhrada poškozené kuželky |
je-li kuželka zlomena nebo jinak poškozena v průběhu hry, bude nahrazena jinou, velmi podobnou. Ofi- ciální delegát turnaje, případně rozhodčí (pořadatel), stanoví, zda náhradní kuželka je akceptovatelná. |
Mrtvá koule
|
koule bude deklarována jako “mrtvá”, pokud nastane nějaká z následujících možností:
|
v takovém případě může hráč akceptovat výsledný shoz nebo deklarovat “mrtvou” kouli.
|
|
ve výše uvedených případech má hráč právo požadovat opakování hodu. O tom, zda se hod bude opakovat, rozhodne s konečnou platností rozhodčí (pořadatel) nebo vedoucí družstev, není-li přítomen rozhodčí nebo oficiální delegát turnaje (pořadatel). | |
Definice přešlapu |
přešlap nastane tehdy pokud část hráčovi osoby se dostane mimo nebo na druhou stranu přešlapové čáry a dotkne se některé části dráhy, zařízení nebo stavby při provedení hodu nebo po vypuštění. |
přešlap je zaznamenán v případě, že:
|
|
Detekce přešlapu |
oficiální delegát turnaje může použít přístroj automatické detekce přešlapu. Pokud není žádný k dispozici, musí být rozhodčí v pozici, kde nic nebrání ve výhledu na čáru přešlapu. Pokud se stane, že automatická detekce přešlapu selže nebo nefunguje pravidelně, turnajová oficiální osoba určí přešlapového rozhodčího nebo autorizuje oficiální zápis při vyhlášení přešlapu. |
Očividný přešlap |
selže-li automatický detektor přešlapu nebo rozhodčí, přešlap bude deklarován a zaznamenán,pokud:
|
Odvolání přešlapu |
odvolání hráče proti vyhlášení přešlapu se vyhoví pokud se prokáže, že přešlapový detektor nepracuje správně. |
Protesty |
chyby v zápisu nebo v počítání musí být opraveny oficiálním delegátem turnaje okamžitě po zjištění takovéto chyby. Diskutabilní chyby budou rozhodnuty pořadatelem turnaje s konečnou platností. Ča- sový limit pro podání protestu bude hodinu po ukončení události nebo bloku her. Pokud protest obsahuje přešlap nebo legálnost shozu kuželek, postupuje se obdobně jako je výše uvedeno. |
Nesportovní chování |
za nesportovní chování se považuje zejména:
|